9 Gangen, 2019 gjennomført.

For å se bilder fra turen trykk på bilde under

Trykk på bilde over for å se galleri Dovre 2019

Reiste opp på torsdag etter jobben etter å ha jobbet veldig for å få et sted å sove/bo. Men slik blir det når man bestemmer seg i siste liten, alt var opptatt over alt på Hjerkinn. Fant til slutt et sted nærmere Foldal, Negardshø Fjellpark. Fikk beskjed at de egentlig ikke leide ut privat men det gikk bra denne gangen og vi fikk en god pris. Ankom torsdag ettermiddag til fantastisk flott tun med 5 laftede hytter, reiste rett ut for å fotografere Fjellreven. Litt skuffende denne kvelden, ingen Fjellrev å se. Men det er vel slik det skal være i naturen, det skal ikke være så enkelt det gjør jo alt litt mere spennende og mye mere stas når man får det til. Ble litt sent denne kvelden etter litt mat og en øl.

Fredag tok vi det litt rolig om morgenen, det ble egg og bacon laget og servert av Knut. Smaker godt som alltid når man er på tur. Kjørte deretter ned til Fokstumyra for å gå en runde. Så ikke så mye fugl men Blåstrupa er der og vi så en flokk med Elg på 9 dyr, mange okser. Midt på dagen, opplevelse. Det ble tatt noe flotte landskapsbilder av område. Kjørte oss en tur inn i et område vi ikke har vært i før, flott landskap. Spiste litt karbonader lunsj/ middag før vi kjørte opp til Fjellreven på dag to. Det begynte med at det var veldig stille, ingen ting å se. Så kom det en annen fotograf ned å pratet med oss, etter et par minutter dukket den opp. Den er flott men nesten tam, den er vant til folk/fotografer som gjerne skal ha noen bilder av den og den poserer villig. Morsomt likevel. Vi kjørte deretter ned til Fokstumyra igjen for å se etter Elg, vi så den samme flokken igjen. Gjorde et forsøk på å komme på bildehold men de var for langt unna, kom sent tilbake på hytta.

Her ser dere 7 stykker men der var 2 til i bakkant

Lørdag morgen tok vi en tur innom Fokstumyra før vi kjørte hjemover. Tok litt Blåstrypebilder og litt landskapsbilder igjen. Så kom Elg flokken igjen, litt nærmere denne gangen. Men for langt unna igjen til å få gode bilder, men opplevelsen var der atter engang. Ingen Moskus denne gangen, takker Dovre for en flott tur igjen.

Første gangen i 2011

Trykk her for å se bilder fra 2011

Første gangen i 2011 på workshop med Roger Brenhagen 2011, flott og lære rik tur. Da bodde vi på:
Hjerkinn Vandrerhjem
Adresse: Dovrefjell, 2661 Hjerkinn
Telefon 464 20 102
Et sted å anbefale billig og grei standard les Nettsted / Veibeskrivelse

Andre gangen i juli 2014 var jeg en tur sammen med Stian, hadde dårlig vær/ regn hele tiden så det ble lite bilder. Så kun en Moskus på lang avstand se bildene under.

Tredje gangen 2014, reiste jeg opp sammen år to mnd. etter i september alene. Da bodde jeg på:

Furuhaugli Turisthytter AS
Adresse: Furu­haug­lie 80, 2660 Dombås
Telefon 61 24 00 00
Et sted å anbefale billig og grei standard les Nettsted / Veibeskrivelse

En tur jeg aldri vil glemme. Startet tidlig om morgen, gikk opp ved Kongsvoll. Det første som møtte når jeg kom opp på toppen var denne oksen som kom rett mot meg, den bare skulte på meg og gikk forbi meg. Bilder ble tatt. Så ble den litt borte for meg bak noen små topper, jeg ble nyskjerrig og måtte se etter den. Plutselig var de 2 okser som ikke var helt enige om hvem som skulle få kuene. Det skjedde kun 50meter unna meg, når de smalt sammen gang etter gang. Det dundret i fjellet som ellers var helt stille når de traff hverandre. Må oppleves for å kjenne på denne følelsen. Rett etter møtte jeg på resten av flokken som jeg som underholdt meg et par timer.

Reiste til bommen på Hjerkinn og syklet videre innover for å se om jeg fant Fjellreven. Den fant jeg for første gang og fikk mange gode bilder på god avstand for å ikke forstyrre den. På vei tilbake til Hjerkinn lå det en Moskus flokk på 11 til 12 dyr med kalver og slappet av bare 7-8 meter fra veien. Jeg syklet forbi, de reagerte ikke på meg i det hele tatt. Sliten etter en opplevelsesrik dag satte jeg meg i bilen og kjørte ned til Furuhaugli, passerte myrene på veien. Der stod det en Elgku med kalv, kjørte inn til siden og fikk tatt mange bilder på tampen før lyset forsvant. Da var det godt å få spist litt middag med en kald øl som belønning

Trykk på bilder over for å se fra 2014 andre gang, suksess tur.

Fjerde gangen, 2015. Reiste jeg opp sammen med en kamerat med hovedvekt på Fokstumyra og fuglelivet der. Hoved målet var bilder av Blåstupe. Vi hadde hellet med oss og fikk også noen andre ny arter på «brikka» som, Trane, Såerle, Lappspurv, Sivspurv og Storspov. Overnattet på Furufagli.

Trykk her
for å se fra 2015

Trykk her for å se fra 2016

Femte gang, 2016. Da tok vi en tur innom etter en vellykket tur på Runde. Var bare en morgen på Fokstumyra. Overnatter på Furufagli.

Sjette gang, første gangen 2017. Fokuset var en dag på Fokstumyra, en tur for å finne Fjellreven og selvfølgelig ta bilder av Muskusen med unge. Overnatter på Furufagli.

Trykk her for å se bilder fra 2017

Syvende gang, andre gangen 2017. Høsten, ble overrasket av snøen så turen var mislykket og reiste hjem dagen etter ankomst.

Trykk her for å se bilder Fjellrev / Arctic fox

Åttende gangen, 2018.  Ble det «bare» bilder av Fjellreven denne gangen. Det ble en tur innom Dovre etter Havørnsafarien, kjører jo nesten forbi på vei hjem.
Kjørte rett opp til Fjellreven og fikk en flott ettermiddag/kveld med dem.
Overnattet på Furuhaugli denne gangen også, i de nye leilighetene/rommene. De er å anbefale men det blir litt dyrere da det ikke går an å lage mat der, men frokosten er inkludert.

Fakta om Moskusfe

Beskrivelse

Moskusfe er et stort arktisk klovdyr med karakteristisk lang og tykk gulbrun pels, og begge kjønn har kraftige hornplater i pannen og bærer karakteristiske horn, som krummer ned som en U langs kinnene på dyret. Hannen har en sterk musklignende duft.

WikipediaVitenskapelig navn: Ovibos moschatus

Masse: 180 – 410 kg (Voksen)

Hastighet: 60 km/t (Maximum, Voksen)

Levetid: 12 – 20 år

Høyde: 1,1 – 1,5 m (Voksen, Skulderhøyde)